19 december 2007

Heel hechte gemeenschap

...Olieberg, voorkant...


...Olieberg, achterkant...

Op weg naar een conferentie over sociale cohesie in het Haagse Congresgebouw, dat tegenwoordig World Forum Convention Center heet, kwam ik terecht in een heuse file en belandde daardoor uren te laat in Den Haag.
Een vrije middag!
Wat nu te doen? Ik zou kunnen gaan kijken naar mijn geboortehuis, om de hoek van het Congresgebouw in de Nicolaïstraat, maar dat kwam me een beetje pathetisch over. Nee, ik moest wat dichter bij mijn taakje van de dag blijven en besloot tot een onderzoek naar de "Woeste Hoogte", ooit de meest beruchte buurt van Scheveningen, een buurt die bol stond van van de sociale cohesie.
In een voordracht voor lokale politici had ik onlangs deze wijk als getuige opgevoerd voor de stelling dat een hoge score voor sociale cohesie eigenlijk onwenselijk is, omdat dit duidt op crimineel en intolerant gedrag van de bewoners. Op het duin lag hier ooit de Magneetstraat, een halfronde straat waar vanaf de jaren dertig van de vorige eeuw arme vissers woonden. Het buurtje heeft nooit een goede naam gehad en in de jaren zestig ging het van kwaad naar erger. De overheid kwam de straat nauwelijks nog in, schoolgang werd verijdeld en de cohesie bereikte een buitengemeen klef stadium. Het werd oorlog tussen "wij" van de "Woeste Hoogte" en de rest van de wereld. Ruzies, diefstal en heling kwamen in het basispakket der omgangvormen; ontsnappen werd steeds moeilijker. Het wijkje is, na een verandering van naam in 1970 (Magneetstraat werd Ducdalfstraat, maar woest bleef de hoogte) uiteindelijk gesloopt. In 2006 is op de lege duintop een fors nieuwbouwcomplex gebouwd, de Olieberg. Ook oude bewoners mochten terugkeren en gezien de Toeten, Vinken, Roggen en Pronken op de naambordjes heeft een aantal dat ook gedaan. Meneer Vink verklaarde in een radioprogramma dat er nu teveel kouwe kak woont. Het moet gezegd, de Olieberg straalt weinig uit. De straatjes er omheen zijn op een enkeling na leeg en die enkeling kijkt me bestraffend aan. Ik ben bij voorbaat bij de kouwe kak ingedeeld, maar ja, als je uit het Statenkwartier komt, klopt dat eigenlijk ook wel.


...Toet, Pronk, Vink, Rog...

Metz in het land

Geen opmerkingen: